RSS
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, April 10, 2006

Dugaan!

Kesabaran saya benar-benar teruji hari ini!
Masa pertama mengajar tadi, ada budak tiba-tiba muntah di atas meja.Adeh, keadaan kelas kalut buat seketika! Masa tu saya tengah adakan kuiz untuk menguji ingatan budak-budak ni mengenai tajuk yang saya ajar. Saya minta semua murid berdiri untuk disoal. Saya nampak dia duduk, tapi tak sangka pulak bila saya suruh dia berdiri, dia terus termuntah!Rasa bersalah menyerang hati. Kalau lah saya tahu dia tidak sihat...tentunya saya tak paksa dia untuk berdiri. Tapi, apakan daya...saya tak tahu :(

Kejadian kedua,anak murid saya di Tahun 1 mengamuk sebelum balik tadi.Adedeh, serba tak kena saya dibuatnya bila dia berebutkan pengasah pensel yang bukan miliknya! Sebenarnya, anak murid saya tu memang ada sedikit masalah (sepatutnya tak masuk sekolah biasa). Dia memang suka mengamuk dan buat hal sendiri-sendiri. Dia menangis menjerit-jerit macam kena dera dengan saya bila tak jumpa pengasah pensel yang dia rebutkan tu. Alhamdulillah, empunya barang tidak kisah. Saya pujuk dia untuk belikan yang baru. Saya minta bantuan penyelia petang sebab buntu dan tak tau nak uruskan macam mana (kali pertama berhadapan dengan budak macam ni!)

Disebabkan dua perkara ini, saya rasa penat dan hilang mood untuk mengajar tuisyen.Baik juga esok cuti. Dapatlah saya rehat dan selesaikan kerja-kerja yang tertangguh. Selamat bercuti kepada yang bercuti dan Salam Maulidur rasul buat semua. Semoga kita dapat menjadikan keperibadian mulia rasulullah SAW sebagai panduan hidup.

** Bila kesabaran teruji macam ni, rasa macam nak resign daripada mengajar murid Tahap 1**

2 comments:

Anonymous said...

dont be like that my pren..that's what we called "cabaran dalam alam pekerjaan"..(once again ayat proper siti nurhalija :d)

chaiyo2..u can handle it!!..i beleive in you..replys beleive or not?!..i beleive i can fly..i still beleive.. :D

Jeketbiru said...

heheh...kelakar wording neh "i believe i can fly!"
teringat citer ice age 2..hehe
tgh2 nyanyi lagu tu tupai tu terlanggar pokok, hehehe