RSS
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Saturday, February 11, 2006

Semalam aku telah diminta oleh Kak Fadilah untuk ganti tempat Cikgu Abi coz dia balik kampung nak celebrate Thaipusam. So, after skulah aku terus siap2 gie ngaja tuisyen. Cikgu Abi ni ajar Maths dengan essay writing. Jenuh jugak aku fikir nak wat ape ngan budak2 ni coz tatau Cikgu Abi dah ngaja sampai mana. At last, aku decided nak wat tajuk 'My Family' untuk essay writing. Budak2 tahap 1 takde la suruh diorang wat essay panjang lebar. Cukup diorang faham konsep tajuk dan wat ayat2 simple.

After some explanations, nampaknyer budak2 ni cepat faham. Maklum la, tajuk senang kan. Tapi bila tang buat ayat tu yang haru sket. Macam2 ayat yang keluar. Masing-masing nak tunjukkan yang diorang tu kreatif la kunun. Sampaikan nak wat ayat My mother is working at Toyota, terus jadi My mother Toyota (hahahaha...)
Aku suruh budak2 ni bina ayat dengan menggunakan words yang ada dalam family such as mother, father,sister, brother, grandmother etc. Ada la pulak seorang makhluk Allah ni datang kat aku
" cikgu, atuk saya dah takde. macam mana nak buat ayat? "
Muka siap blur2 lagi..
Aku dah tergelak dah, hehehe. Then, aku pun jawab,
" ala, awak buat je ayat untuk atuk orang lain. Takpe, boleh ja"
Budak ni pun angguk2 faham..ekeke. kelakar tul!
Adeh! mentang2 la aku wat contoh ayat My father is a teacher, abeh sumer words dia nak guna 'My'.
Itu la realiti tahap english anak-anak melayu zaman IT. Aku tak salahkan diorang la. Mungkin skang ni diorang still tahap 1, so x nampak sangat kelemahan tu. In fact, aku yang dah 26 years old ni pon bukannya bagus sangat english. So, I'm taking this oppurtunity to help them especially anak bangsa sendiri. That's why aku accept offer untuk jadi cikgu english kat pusat tuisyen ni.Walaupun rojak english, at least diorang ada input. yelah, languange ni nak kene practice everyday. Practice makes perfect! Aku pun still dalam proses learning jugak.

Erm..ari ni nak pi LP ngan kak Sely lagi. Dia nak tukar thumb-drive plak. Ade problem. Ingat nak drive ja. Malas nak naik komuter coz ari ni kan Thaipusam. So, mesti 'gelap' komuter tu nanti, hehehehe.......

2 comments:

Anonymous said...

English arr?!! alwiz make me sick!!..tp dalam dok sick2 tu aku selalu kene dok lam environment yg english is a major thing uhukss..

belasah jaa wehh..kalu bab english ko memang besh dari aku ehehhe..since skul rite? i know laa u can do it ;)

haa commenting mu udah ku letakan di page mu cewah..cuti ke senin neh?

Jeketbiru said...

muahsss kat ang..tq bae.yeye..dah ade lik commenting aku, ahaks

aku besh dr ang? ekeke..no la! same level ape kite..ekeke