RSS
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, December 01, 2006

TAK KIRA NAK CERITA JUGAK!

Sepatutnya pindah umah petang ni. Dah deal ngan lori datang kul 3 pm. Pagi tadi aku teman K.Imah pegi Tabung Haji untuk keluarkan duit. Tetiba K.ipah kol suh balik segera, tuan umah baru datang ngan anak beranak nak pindah masuk barang! Mendidih ja aku dengar sebab dah cakap ngan En Hata (Owner lama) nak extend sehari lewat kuar dari umah sebab ade problem sket ngan umah baru. Dah la tone sore K.ipah kat phone 'luar biasa'. Aku yang dengar rasa mcm nak hangin ngan sumer orang.

Aku pecut balik. Sampai umah aku kasik salam...sabar Emi..sabar! Jangan hangin lagik. Aku nampak makcik tu dah letak barang lam bilik K.Imah. Aku terus tanya direct "apa masalah sebenarnya ni?"
Suami makcik tu jawab takde apa-apa problem. Just diorang nak pindah masuk sebab dah dapat kunci. Lagipon ari ni dah 1 Disember. Ikut aggreement patutnya kami dah pindah. Muka aku terus berubah..dalam hati aku tertanya-tanya. Takkan En Hatta tak kasitau kami nak extend?
Aku explain kat makcik dan pakcik. Diorang terkejut.Makcik tu cakap, diorang tak di di inform pon pasal request kami tu, sebab tu diorang datang 'menyerang' pagi ni. Arakian terdengar aje makcik tu cakap camtu, terus temperature aku naik cam nak pecah! Kureng asam punyer En Hatta. Dia x cakap rupanya!

Joe (agen rumah) yang pada masa tu tgh bercakap kat phone ngan En Hata terus pass phone kat aku. Suh aku cakap sendiri ngan En Hata. Bila aje tangan aku menyambut henpon Motorola Slvr Joe tu terus aku direct tanya "Camner ni En Hata? Apa cerita ni? Kenapa En Hata tak cakap ngan owner rumah baru ni kitaorg mintak extend sehari?"
En Hata yang sengal tu me reply "Saya bukan deal ngan owner umah. Saya deal ngan org tengah. Tu problem u all. Saya tak tau. Aggreement dah abis. Patutnya korang dah pindah"
Eh eh orang tua ni...giler ke apa! Padahal aku dah request mende tu ari Selasa lagik..masa dia amik kunci original dari aku. Dia sendiri yang cakap akan deal ngan owner umah baru tu...eiiiiiiiiiiiiiiii...geramnyer aku! Dah la kepala aku serabut ngan problem kat umah baru, dia pulak bleh kasik jawapan yang tak masuk akal tu.Apalagik, masa tu aku rasa dia cam kecik ja (walaupon dia lam phone)...aku pon sembur la...perang mulut yang hebat pon berlaku antara Emi dan Encik Hatta..aku tak kisah kalau owner baru ni tak bagi kitaorg extend pon. Itu hak dia..tapi kitaorg tak diberitahu apa-apa. So, wat kesimpulan sendiri, kami dibenarkan untuk extend sehari lagik.

Dan yang paling 'best' sekali...untuk pertama kalinya aku telah ditengking ngan sungguh hebat oleh Encik Hatta! Dia marah aku kat phone tak berenti...mak ngan ayah aku pon tak penah tengking aku sampai macam tu..sampai satu tahap suara aku dah tak kluar...airmata aje yang mengalir...aku marah! aku geram! sebab bukan salah aku. Salah dia, dia tak mengaku..jangankan nak mintak maaf, cakap elok2 pon tak...dah la sebelum tu aku dah kene marah ngan K.Ipah, pastu ngan owner umah baru dan skang orang yang sepatutnya aku marah, dia pulak yang tengking aku cam aku ni pengemis kat umah dia! Sumer orang lam umah tu tengok je aku bila tetibe aku senyap..tadi bukan main lagi menjawab:(.. 6 orang jadik saksi aku nangis ari ni.

Sedihnya...sedih gile tatau nak cakap.Ni la saat yang paling sedih dalam hidup aku...tak pernah orang luar tengking aku macam ni...tanak keruhkan keadaan, aku mintak maaf sebab tertinggi suara ngan dia masa mula-mula tadi. Aku mintak explanation. Dia kasik jawapan putar-belit cam Ke***g! Tetaplah pertahankan yang diri dia tak bersalah dalam hal ini..

Nasib baik, pakcik dan makcik tu 'cool' kan aku. Diorang tak salahkan kami. Dia cakap bukan salah mana-mana pihak. Salah orang tua sengal yang nak duit je tu (Aku tak halal kan dia amik duit deposit kitaorg walau sesen pon!)Miscommunication..pakcik tu cakap..isk...isk..aku diam aje. Air mata aku makin laju...(malunyer kalau ingat balik saat-saat kritikal tadi).

Isyh..ape punyer orang la tuh! Kiranye aku dan family makcik tu orang-orang yang teraniaya la! Haihhh...makcik tu datang dari JB nak pindah masuk barang...siann! Pengajaran utk aku, jangan expect baik sangat dengan orang luar..mentang-mentang la selama ni kami berlembut...rupanya ini balasan yang kami dapat! :((
Bila aku pikir-pikir balik..bodohnya aku nangis sebab orang cam En Hatta tu! Kalau nangis sebab Wlliam Turner ke takper jugak..ngehngehngeh...

Afterthought: Sedihnya saya, awak! :(

7 comments:

Anonymous said...

sunguh sengal en hatta itu..tidak bertanggungjawab ish ishh..dah salah tu ngaku jer laa..aku pon geram gak neh

p/s: asam garam umah sewa..memang kekadang orang tengah lagi belagak lebeh dari owner sendiri..siap wat peraturan suka2 hati..ishh ishh

Anonymous said...

eyy encik hatta! ko meh sini meh! meh sini aku debik skali.. cakap srupa kelin* je! ko ingat ko sape nak marah2 anak orang heh?! lepuk skali kang baru tauuu...

ok akak, nora dah marah dia dah.. jangan nangis dah ek....hee..

Wirawan Terulung said...

tu lar, ni musti lupe nak makan ikan jeket sebelum pindah. hehehehe!!!! :p

Anonymous said...

Saba je la Emi, mmg tak halal pon duit tuh.

Ape pon tu adalah pengalaman utk kita seme "Don't trust people can be nice to us just becoz we r good people" k...

Make sure ja umah baru ok...

Anonymous said...

sy sentiasa doakan kebhagian akak... nangis sekali sekala bagus jugak utk meluahkn perasaan...tp jgn kerapa dah la...especially jgn la nangis atas perkara yg bukan kita nak...k.. sabar kak...setiap dugaan yg berlaku ada hikmahnye...

p/s:klu ada ip plik waktu sy bukak ni, maybe sy kot..sbb tgh bukak kat cc...

Jeketbiru said...

mekasih la sumer peniup-peniup seruling..ehehe..eh semangat! :)

jeketbiru-saly
malu giler masa tgh sesi mengadu kat awak ptg tu, ade mamat blok depan wusha,huhuhu..muke dia pelik tgk saya bercakap kat phone sambil kesat airmata, pastu kat blakang penuh ngan barang2 umah...hadehh! malu sehh!cam episod kene halau plak,ahaks

jeketbiru-wirawan
tu la..agaknya kalau saya makan ikan jeket mesti owner tu tak brani nak tengking saya,huhuhu

p/s: rase cam pelik plak duk umah baru ni..kalau bercakap kat bawah, sore bergema sampai atas,hehehe

Anonymous said...

kalo bercakap kat atas, sore bergema sampai bawah tak? ihihi..